Julkaiseminen olennainen osa korkeakoulujen työtä. Tällä sivulla esitellään erilaisia tutkimusjulkaisemisessa huomioitavia asioita kuten hankkeiden long tail -malli, erilaiset kohderyhmät, eri julkaisutyypit ja mahdollisia julkaisukanavia.
Tieto leviää erilaisten kanavien kautta eri tahoille. Laurea Journalin ja Laurean julkaisusarjan lisäksi onkin suotavaa julkaista myös muissa toimitetuissa julkaisukanavissa. Toimitettu julkaisukanava tarkoittaa sitä, että julkaisukanavalla on oma, kirjoittajista riippumaton toimituskunta, joka tekee julkaisupäätöksen. Tieto toimituskunnasta tulee olla selkeästi merkitty.
Toimitettu julkaisukanava voi olla esimerkiksi yhteistyökumppanin ylläpitämä toimitettu blogi, jolla on nimetty toimituskunta. Tiedon toimituskunnasta tulee käydä ilmi blogin yhteydessä. Hankkeen oma blogi ei täytä julkaisukanavan kriteerejä, vaikka sillä olisi toimituskunta, sillä se ei täytä ulkopuolisen toimituskunnan ehtoa.
Mahdollisia ulkopuolisia julkaisukanavia ovat esimerkiksi:
Tieteellisistä lehdistä voi hakea lisätietoa Julkaisufoorumin julkaisukanavahausta. Jos lehteä ei löydy tai se on luokiteltu luokkaan nolla, on syytä varmistaa, ettei kyseessä ole ns. Predator-julkaisu.
Oman alan ammatillinen yleisö
Tutkimus- ja kehitystyössä tuotetun tiedon yksi kohderyhmä ovat alalla toimivat ihmiset. Alan toimijoiden kannalta merkityksellistä on esimerkiksi se, miten tutkimuksen tulokset vaikuttavat heidän työhönsä.
Kollegat / yhteistyökumppanit eri aloilta
Tiedonkulku eri alojen välillä tuottaa innovaatioita ja auttaa hakemaan ratkaisuja uusista suunnista. Muille kuin oman alan ammattilaisille viestiessä painopiste voi olla esimerkiksi tietyn alan näkökulman tuomisessa laajempaa aihetta käsittelevään keskusteluun.
Suuri yleisö
Suurella yleisöllä tarkoitetaan tässä yhteydessä tahoja, joiden kiinnostus tutkimukseen liittyy oman esimerkiksi tutkimuksen yhteiskunnalliseen merkitykseen. Suurelle yleisölle kirjoittaessa on erityisen tärkeää kontekstualisoida tutkimus ja auttaa ymmärtämään tuotetun tiedon merkitys.
Kansainväliset kollegat / kumppanit
Kansainvälisiä kumppaneita / kollegoita on hyvä muistaa julkaisemisessa! Julkaisut ovat keskeinen tieto levittää tietoa Laureasta ja Laureassa tehtävästä työstä myös ulkomaalaisille yhteistyökumppaneille. Muista kirjoittaessasi, että suomalaisille kollegoille tutut asiat eivät välttämättä ole tuttuja Laurean kansainvälisille yhteistyökumppaneille.
Tieteellinen yleisö
Tieteellinen yleisö seuraa oman alansa tieteellisiä lehtiä, joissa käydään teoreettisiin näkökulmiin perustuvaa keskustelua alan teemoista.
Hankkeiden tutkimusviestinään soveltuu ns. long tail –mallia, jossa hankkeen eri vaiheissa tehdään erilaisia julkaisuja eri kohdeyleisölle. Näin tieto hankkeesta leviää mahdollisimman laajasti ja oikea-aikaisesti.
Hankkeessa julkaisemista edesauttaa hankehakemusvaiheessa laadittu julkaisusuunnitelma. Julkaisusuunnitelmaan kirjataan julkaisujen kohderyhmät ja kohderyhymille sopivat kanavat sekä tehdään näiden pohdintojen avulla alustava arvio hankkeessa tuotettavien julkaisujen määrästä sekä julkaisemisen vaatimista ajallisista ja taloudellisista resursseista. Jos mahdollista, vastuuta julkaisuiden tekemisestä on hyvä miettiä jo suunnitelmavaiheessa.
Mahdollisia julkaisemisen kuluja ovat esimerkiksi: APC-maksut, taitto, paino, kielentarkastus ja kuvien teettäminen. Kustannusarvioita voi tiedustella julkaisupalveluista.
Huom! Julkaisuksi lasketaan vain teksti/podcastit/videot, joiden julkaisukanavalla on oma, hankkeen ulkopuolisista toimijoista koostuva toimituskunta. Hankkeen omilla sivuilla julkaistut materiaalit eivät täytä OKM:n julkaisutiedon kriteerejä eivätkä oikeuta julkaisupisteeseen.
Erilaisia hankejulkaisuja ovat esimerkiksi:
Tarkasti aikataulutetun julkaisusuunnitelman tekeminen hankkeella on vaikeaa. On kuitenkin muutamia kriittisiä kohtia, jolloin hankkeesta on hyvä viestiä:
Podcastit ja videot voidaan laskea tietyin reunaehdoin julkaisuiksi, jolloin ne oikeuttavat julkaisupisteeseen. Selvitä podcastin/videon julkaisupistekelpoisuus julkaisupalveluiden kanssa ennen julkaisemista!
Avoin julkaisumalli tarjoaa tutkimukselle ja tutkijalle näkyvyyttä sekä hyödyttää yhteiskuntaa. Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen e-aineistojen neuvotteluista vastaava FinELib-konsortio pyrkii edistämään avointa julkaisua.
Tutustu FinElibin sivuilla tieteellisten kustantajien (Laurean osalta Emerald, Sage ja Elsevier) avoimen julkaisumallin käytäntöihin. Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä Laurean julkaisupalveluihin: julkaisut [at] laurea.fi
Avoin julkaiseminen ja FinElib
Avoin julkaiseminen Emerald Premier -lehdissä - lista alennuksen piiriin kuuluvista lehdistä (excel)
Avoin julkaiseminen Elsevierin lehdissä - lista alennuksen piiriin kuuluvista lehdistä (excel)
Avoin julkaiseminen SAGEn lehdissä
Oletko saanut sähköpostiisi yhteydenoton tieteelliseltä julkaisulta, joka haluaa julkaista artikkelisi? Olet mitä luultavammin törmännyt nk. predator- eli saalistajulkaisuun. Predator-julkaisija kalastelee julkaisumaksuja ja lehdessä ilmestynyt artikkeli ei saa ansaitsemaansa tieteellistä huomiota. Miten tunnistat predator-julkaisun?
Predator-julkaisu:
Internetissä on monia työvälineitä, joilla voit hakea luotettavaa julkaisukanavaa. Tarkista löytyykö julkaisu Directory of Open Access Journals (DOAJ) -sivustolta ja onko lehden kustantaja Open Access Scholarly Publishers Accosiation -jäsen (OASPA). 'Think. Check. Submit' ja 'Beall's List of predatory journals and publishers' ovat myös hyviä työvälineitä.
Voit ottaa yhteyttä myös Laurean julkaisupalveluihin (julkaisut [at] laurea.fi) - etsitään yhdessä hyvä julkaisukanava tekstillesi!
Laurea-kirjasto | Saavutettavuusseloste | Laurea Library | Accessibility statement