Skip to Main Content

Opas opinnäytetyön aineistonhallintaan, tietosuojaan ja tutkimusetiikkaan

Mikä on aineistonhallintasuunnitelma?

Aineistonhallintasuunitelma on tarkistuslista ja itse tehty ohje siihen, kuinka opinnäytetyön suunnittelussa huomioidaan lainsäädäntö ja tarvittavat tutkimusetiikkaan ja tietosuojaan liittyvät toimet, lupa- ja sopimusasiat ja tietoturva. Aineistonhallinta on aineiston vastuullista ja lainmukaista käsittelyä, jossa huomioidaan hyvät tieteelliset käytänteet. Täältä löytyy Laurean opinnäytetyön aineistonhallintasuunnitelman pohjat ja yksityiskohtaiset ohjeet suunnitelman tekoon.


Mitä hyötyä?
  • Suunnitelma auttaa sinua laatimaan itsellesi toimintaohjeet aineiston käsittelyyn opinnäytetyön aikana ja sen päätettyä.
  • Se auttaa ennakoimaan ja hallitsemaan käyttöoikeuksiin liittyviä yksityiskohtia ja miettimään aineistojen jatkokäytön mahdollisuuksia.
  • Tuo ohjaajalle esille, kuinka opiskelija on ajatellut toteuttaa aineiston keruun, henkilötietoihin liittyvät käytänteet, tutkittavien informoinnin, suostumuksen kysymisen jne.
  • Kun nämä käytänteet on kirjattu esille, tämä helpottaa ohjaajan kanssa toimintatapojen käsittelyä.
  • Tutkimusaineistojen hallinnointi ja aineistonhallintasuunnitelman laatiminen kuuluvat hyvään tie-
    teelliseen käytäntöön ja antavat työelämässä tarvittavaa osaamista esimerkiksi haastattelujen ja kyselyjen teossa.

 

Mitä töitä aineistonhallintasuunnitelman teko koskee?

Aineistonhallintasuunnitelma tehdään aina, jos opinnäytetyössä syntyy aineistoa/dataa. Aineistoa on esimerkiksi kysely- ja haastatteluaineisto tai työpajan materiaali.

Millaisia opinnäytetöitä tämä koskee?

  • Aineistoa ei synny aina portfolio- ja päiväkirjamuotoisissa opinnäytetöissä, kirjallisuuskatsauksissa tai podcast-muotoisissa opinnäytetöissä. Näissäkin tulee kuitenkin huomioida, syntyykö aineistoa.
  • Muissa opinnäytetöissä syntyy lähtökohtaisesti dataa ja silloin tehdään aineistonhallintasuunnitelma.

Milloin tehdään?

  • Aineistonhallintasuunnitelma tehdään opinnäytetyösuunnitelman yhteydessä.

Laurean aineistonhallintasuunnitelmaohje ja -pohja

Laureassa opinnäytetyön suunnitelmavaiheessa tehdään aineistonhallintasuunnitelma. Valitse aineistonhallintasuunnitelmaa varten oikea pohja sen mukaan, teetkö AMK- tai YAMK-opinnäytetyötä.

AMK-työt

AMK-tason opinnäytetöiden aineistonhallintasuunnitelmaan käytetään käytetään Laurean omaa pohjaa:

YAMK-työt

YAMK-töissä käytetään toistaiseksi Arenen yleistä pohjaa aineistonhallintasuunnitelman tekoon: 

Laadi aineistonhallintasuunnitelma näin:

  • Suunnitelman voi kirjoittaa suoraan pohjadokumenttiin. 
  • Täältä löytyy yksityiskohtaiset ohjeet suunnitelman tekoon.
  • Laadi suunnitelma oman opinnäytetyösi näkökulmasta. Sinun tulee itse ymmärtää, mitä suunnitelman sisältö tarkoittaa ja miten se ohjaa sinua toimimaan.
  • Kirjoita tiiviisti ja konkreettisesti.
  • Osoita, että pystyt tunnistamaan, ennakoimaan ja hallitsemaan riskejä: mm. henkilötietojen käsittely, tutkimusetiikka, tietoturvallinen tallentaminen ja jakaminen, käyttöoikeuksista sopiminen.

Jatkokäytön ja avaamisen varmistaminen

Jos haluat avata aineiston tai jatkokäyttää sitä, huomioi seuraavat asiat

Opinnäytetyön suunnittelu- ja sopimusvaiheessa täytyy huomioida, jos aineistoa halutaan käyttää opinnäytetyön valmistuttua.

Jos opinnäytetyötä aloitettaessa vaikuttaa sitä, että 

  • aineistoa voisi hyödyntää työelämäkumppanin yrityksessä tai organisaatiossa kehittämiseen tai markkinointiin tai 
  • aineistoa voisi jatkokäyttää joku toinen opiskelija tai se voisi olla yleisesti kiinnostava aineisto,

jatkokäyttö tai avaaminen täytyy mahdollistaa suunnittelutoimin ja kirjata aineistonhallintasuunnitelmaan.

Jatkokäytön mahdollisuus tulee varmistaa etukäteen ja dataa kerättäessä/käsiteltäessä seuraavin toimin:

  • Opinnäytetyösopimuksessa tulee sopia työelämäkumppanin kanssa, mitkä aineistot luovutetaan työelämäkumppanille ja millä ehdoin.
  • Opinnäytetyöhön osallistujia täytyy informoida jatkokäytöstä/avaamisesta
  • Opinnnäytetyön aineistonhallinnassa tulee noudattaa hyviä aineistonhallinnan käytänteitä
  • Tutkimuslupaa anottaessa täytyy kertoa mahdollisesta jatkokäytöstä.

Suunnitelmapohjaan ohjeita

1. Aineiston yleiskuvaus 

1.1. Aineiston kuvaus: Kerättävä tai olemassa oleva aineisto ja sen ominaisuudet
Täältä löydät tietoa.

1.2. Aineiston laadun varmistaminen 
Täältä löydät tietoa.

2. Eettiset periaatteet, lainsäädäntö ja henkilötietojen käsittely 

2.1. Henkilötiedot ja tietosuojan huomioiminen

2.2 Päävastuu henkilötietojen käsittelystä eli rekisterinpitäjyys

2.3 Tietosuojan edellyttämät ilmoitukset

2.4 Tutkittavien / opinnäytetyöhön osallistuvien informointi ja suostumus  

2.5 Eettistä ennakkoarviointia edellyttävät tutkimusasetelmat opinnäytetöissä

2.6 Miten hallinnoit käyttämäsi, tuottamasi ja jakamasi aineiston oikeuksia?

2.7 Tutkimuslupa Clarissa 

3. Aineiston dokumentointi (Minna) 

3.1. Aineiston dokumentointi  

3.2. Aineiston järjestys ja eheys  

4. Tallentaminen ja tietoturva opinnäytetyöprosessin aikana (Marjo & minna) 

5. Aineisto opinnäytetyön valmistuttua: tuhoaminen, säilyttäminen tai mahdollinen jatkokäyttö ja avaaminen  

6. Tehtävät ja vastuut   

Laurea-kirjasto | Saavutettavuusseloste | Laurea Library | Accessibility statement