Avoin oppiminen toteutuu ja kehittyy Laureassa kaikilla oppimisen avoimuuden EU-viitekehyksen tasoilla. Avointen oppimateriaalien osalta Laurea kannustaa oppimateriaalien lisensointia CC BY-SA 4.0 -lisenssillä. Tässä osiossa käsitellään avointa oppimista käsitteenä. Alaosioissa annetaan vinkkejä avointen oppimateriaalin etsimiseen, käyttöön ja tekijänoikeuksien huomioimiseen oppimateriaalien avoimuudessa.
Ota yhteyttä ja kysy lisää: avoinkulma@laurea.fi
Avoin oppiminen on oppimista, joka tapahtuu usein digitaalista teknologiaa hyödyntäen. Tarkoituksena on laajentaa oppimaan pääsyä ja osallistumista kaikille, madaltamalla esteitä ja lisäämällä saavutettavuutta, esteettömyyttä, tarjontaa ja oppijakeskeisyyttä.
Avoin oppiminen monipuolistaa opetuksen, oppimisen, tiedon luomisen, yhteiskehittämisen ja jakamisen mahdollisuuksia sekä yhdistää muodollisen ja vapaamuotoisen oppimisen reittejä.
Kansainvälisissä yhteyksissä painotetaan yleensä enemmän opetuksen järjestäjän merkitystä ja esimerkiksi englannin kielessä käytetään tässä yhteydessä käsitettä "Open Education".
Lähde: Tieteen termipankki.
Avoimet oppimateriaalit
Video: EU Science Hub - Joint Research Centre. 2018. Open Licenses in Open Education: why do they matter? Dr Cable Green (Part I).
Kuva: CC BY-SA 4.0 Aino Helariutta
Avoimet opetus- ja oppimiskäytänteet ovat käytänteitä, joilla opetuksesta ja oppimisesta tehdään läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa. Tällaisia käytänteitä ovat esimerkiksi:
MUKAELTU LÄHTEESTÄ: Practical Guidelines on Open Education for Academics: modernising higher education via open educational practices
Kuva: Jonathasmello CC BY 3.0
The 5Rs of Openness:
Oppimateriaalien avoimuuteen liittyvät keskeisesti käyttöoikeudet oppimateriaalien vapaaseen talteenottoon, uudelleenkäyttöön, muokkaamisen ja jakamiseen. Oppimateriaalien tulee olla lisensoitu avoimesti tai vapautettu yhteiseen käyttöön ollakseen avoimia. David Wileyn lanseerama idea avoimuuden 5:stä R:stä kuvaa hyvin tätä oppimateriaalien avoimuuden käsitteen sisältöä. Ollakseen avointa, tulee käyttäjällä olla seuraavanlaiset käyttöoikeudet oppimateriaaliin:
Oikeus ottaa talteen ja säilyttää kopioita oppimateriaalista.
Oikeus uudelleenkäyttää oppimateriaalia monipuolisesti (esim. luokassa, opintopiirissä, verkkosivustolla, videolla).
Oikeus mukauttaa tai muuttaa oppimateriaalia (esim. kääntää sisältö toiselle kielelle).
Oikeus luoda uutta oppimateriaalia yhdistämällä alkuperäinen tai muokattu oppimateriaali toiseen avoimeen oppimateriaaliin.
Oikeus jakaa kopioita alkuperäisestä oppimateriaalista, omista versioista ja yhdistelmistä.
Lähde:David Viley. 2009. Defining "open".
Lähde: David Viley. 2010.TEDxNYED.
Avoimuuden kannalta suositeltavia CC-lisenssejä ovat:
CC BY 4.0 Nimeä
Teosta saa kopioida, levittää, esittää ja muuttaa vapaasti, myös kaupallisiin tarkoituksiin. Tekijän nimi on aina mainittava asianmukaisesti eikä tekijän nimeä, kuvaa tai logoa saa muuttaa. CC BY on yleisin avoimien sisältöjen lisenssi.
CC BY-SA 4.0 Nimeä-Jaa samoin
Kuten CC BY, mutta johdannaisteoksia saa levittää vain samalla lisenssillä, jolla käytetty teos oli lisensioitu. Suositeltava oppimateriaaleille.
Laurea-kirjasto | Saavutettavuusseloste | Laurea Library | Accessibility statement